یکشنبه، شهریور ۱۸، ۱۳۸۶


شکست در پایین، پیروزی در بالا

حميد فرخنده
hamid_farkhondeh@hotmail.com

بعد از دو شکست پیاپی در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری نهم، بسیاری نقش هاشمی رفسنجانی را در صحنه ی سیاسی کشور پایان یافته تلقی می کردند. هاشمی رفسنجانی اما شناسنامه ی نظام اسلامی است. نظامی که در عصر "تخریب بولدوزری" در داخل و زنجیره قطعنامه های تحریم در خارج، برای "عبور از بحران"، حال که مردم را نامحرم می داند، در پستوهای قدرت باید چاره ای بیندیشد. هاشمی رفسنجانی نشان داده است بیش از آنکه نگهبان آرای مردم باشد، محافظ اسرار قدرت است. از همین رو بود که مرد قدرتمند نظام در فردای انتخابات ناسالم ریاست جمهوری نهم بجای تعقیب قانونی و شفاف متخلفان و "صیانت از آرای مردم"، ترجیح داد پرونده ی شکایت خود را در پیشگاه عدل الهی در آسمان مطرح کند تا نیروی باقیمانده ی خویش در بارگاه زمینی قدرت را متضرر نسازد.
انتخاب هاشمی رفسنجانی به ریاست مجلس خبرگان رهبری با 41 رای از مجموع 86 رای، آن هم در برابر احمد جنتی با 34 رای موافق، مردی که قبل از هر چیز نگهبان بی قانونی در کشور بوده و در نمازهای جمعه نیز با شمشیر شورای نگهبان با مخالفان و حتی منتقدان خودی سخن می گوید، گویای مبارزه ی تنگاتنگ قدرت میان روحانیون بلند پایه ی نظام است. درست در روزهایی که خبرهایی در مورد تماس تیغ سانسور حتی بر گردن هاشمی رفسنجانی بخاطر نقل قولی از آیت الله خمینی در مورد موافقت وی با حذف شعار "مرگ بر امریکا و مرگ بر شوروی" در رساناها منتشر شد، گویا نظام مصلحت دید تا با سپردن ریاست خبرگان خویش به دست هاشمی، از شناسنامه ی خویش گردگیری کند. سانسور کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی نیز شاید بزرگترین هدیه ای باشد که در این شرایط، ناخواسته از سوی مخالفانش به او برای ترمیم محبوبیت خویش، تقدیم شده است.
هاشمی رفسنجانی مرد دیپلماسی پنهان هم در داخل است و هم در خارج. بی شک افراط گرایی های دولت محمود احمدی نژاد و حامیان وی، نقش مهمی در برجسته کردن اعتدال گرایی هاشمی رفسنجانی در داخل و خارج کشور ایفا کرده است. تحکیم قدرت او می تواند یکی از نتایج تلاش نامتعارف امریکا در عرف بین المللی برای قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی، که معنای دیگر آن نوعی اعلام جنگ به جمهوری اسلامی است، باشد.
اصلاح طلبان نیز در دیدارهای اخیر خویش با هاشمی، خواستار پادرمیانی او برای تایید صلاحیت کاندیداهای خود در انتخابات هشتمین دوره ی مجلس شده اند. پاسخ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چانه زنی در راهروهای قدرت، وعده ی مذاکره با مقام رهبری و آرزوی برگزاری "انتخاباتی سالم" بود.

در روزگاری که از یکسو شاگردان ناپیگیر اصلاحات با شیخوخیت مبتکر "دیپلماسی ریش سفیدی" برای نشان دادن حسن نیت خود به نگهبانان صافی قدرت، خود را برای ادای مراسم "توبه" آماده می سازند و از سوی دیگر شاگردان پیگیر اصلاحات سیاست سکوت دسته جمعی در برابر گوش ناشنوای قدرت را توصیه می کنند، "بازگشت پدرخوانده" بی شک خبر خوشی برای همه ی اصلاح طلبان است.