پنجشنبه، آبان ۰۳، ۱۳۸۶

انتقاد از سایت گویا

حميد فرخنده
hamid_farkhondeh@hotmail.com

ضمن تشکر از مدیریت سایت "گویا" بخاطر نقش مهم این رسانه اینترنتی در کمک به گردش آزاد اطلاعات و اخبار، بویژه در عصر گسترش فزاینده انواع مختلف سانسور بویژه سانسور خبری و فیلترینگ در داخل کشور، از مدیریت محترم این سایت در یک مورد انتقاد دارم. انتقاد و اعتراض من به انتشار آگهی تبلیغاتی سازمان "سیا" در این سایت است که از چند هفته قبل [در ستون سمت چپ] گویانیوز قرار گرفته است.
مدیریت سایت گویا در معرفی خود از جمله می گوید:
"خبرنامه گويا برحسب اولويت هاي موضوعي که خود تشخيص مي دهد اقدام به انتشار مطالب مي نمايد. هرگونه تهمت، افترا، فحاشي يا مطالبي که بر اساس اخبار و اطلاعات مسئولين خبرنامه غير واقعي تشخيص داده شوند منتشر نخواهند شد. خبرنامه گويا همچنين از انتشار مطالبي با مضمون تشويق به مبارزه مسلحانه، ترور و خشونت خودداري خواهد کرد....خبرنامه گويا هيچ جريان سياسي را بر ديگري ترجيح نمي دهد و قصد تبليغ آن را ندارد. هدف خبرنامه گويا انتشار آزاد اطلاعات جهت آگاهي بازديدکنندگان است. اگر موافقان يک جريان خاص مطالب زيادي را براي ما ارسال کنند طبيعي است که احساس تبليغ آنها را به ذهن متبادر مي سازد. برعکس اين موضوع نيز صادق است."

خبرنامه گویا در طول حیات خود نشان داده است که هرچند "هیچ جریان سیاسی را بر دیگری ترجیح نمی دهد" اما طرفدار آزادی بیان و محلی برای ارائه افکار، نظرات، نوشته ها و انتقادات آزادیخواهان و طرفداران دمکراسی و حقوق بشر بوده است. اگر هم برخی مطالب افراد، روزنامه ها و نیروهایی که چندان به دمکراسی پایبند نیستند در این خبرنامه منتشر شده طبیعتا یا از زاویه پایبندی به اندیشه گردش آزاد اخبار و اطلاعات بوده است یا برای طرح انتقادات.

اما به گمان من انتشار آگهی تبلیغاتی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) که اغلب نقش مخالف حقوق بشر و ضدیت با دمکراسی در بسیاری از کشورهای جهان بویژه ایران داشته است، در یک سایت ایرانی که بنابر ماهیت خود نقشی آزادیخواهانه و وطن دوستانه ایفا می کند، بسیار تاسف انگیز است. پرواضح است که انتشار آگهی های تبلیغاتی حق هر روزنامه یا سایت اینترنتی است و حتی برای ادامه حیات و ایفای نقش مثبت آن روزنامه و یا سایت خبری، به شمول سایت گویا، بسیار مهم و لازم است. اما آیا باید حتی به نام حرفه ای عمل کردن به هر آگهی تبلیغاتی تن درداد؟ اگر فردا وزارت اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی نیز خواست در سایت گویا آگهی تبلیغاتی منتشر کند، مدیریت گویا خواهد پذیرفت؟ اگر نپذیرفت این وزارتخانه و "سربازان گمنام" آن ایراد نخواهند گرفت که چطور از سازمان "سی. آی. ای" که بنا بر ماهیت و تاریخش سازمانی ضد ایرانی است آگهی قبول می کنید و از مشابه وطنی آن نه؟

هیچ نظری موجود نیست: